dinsdag 5 maart 2013

Kado in natura: walnoot'brood'



Afgelopen weekend werd een kennis 50 jaar (wijs, zoals ze zelf zei!).
Reden voor een gezellig feestje natuurlijk.
Ik ken haar van het schoolplein, onze kinderen zaten allemaal bij elkaar in de klas. Haar dochter is 1 vd beste vriendinnen van Ilja, al vele jaren.
Op het schoolplein komen we niet meer, de nieuwe ontmoetingsplek is de supermarkt waar wij allebei ongeorganiseerd om 18.00 uur nog snel binnen rennen. Zij heeft meestal nog wel een plan, ik niet.
Beroepsmatig kruisen onze paden ook wel eens, als binnenhuisarchitect heeft ze op ons verzoek al wel een een plan gemaakt voor onze keuken to-be.
We zijn weer aan het puzzelen (verlaagde BTW va 1 mrt'13).
Het meest treffen we elkaar in de winkel, vanwege een candida-dieet eet ze zonder toegevoegde suikers. Bij ons kan ze tenminste terecht voor ongezoet lekkers! Met ook een vegetarische dochter en een koolhydraatarme man is het sowieso puzzelen op voedselgebied.
Een leuke gelegenheid voor mij om haar eens te trakteren op een 'blijde doos' uit de Natuurwinkel!
Enigszins overenthousiast verzamelde ik al mijn favorieten in een groentekratje, favorieten zoals de heerlijke geitenkaas met Italiaanse kruiden, kokosreep, pompoenpitten en rozemarijnchips. Toen mijn kratje leuk vol was schrok ik toch wel wat bij de kassa: ik zat al over de E25.00!
Dat werd mij toch iets te gortig zeker omdat ik ook nog zelf wilde gaan bakken, een aantal favorieten gingen dus exit.
Thuis heb ik mij gestort op een walnotenbrood en een paprikatapenade en redelijk tevreden konden wij op verjaardag. Het kado-in-natura viel goed in de smaak en we hebben een gezellige avond gehad.
Ook deed ik weer een beetje inspiratie op, ze serveerde een chilisoep naar IJslands recept en daar moet ik het recept van hebben, overheerlijk. Wordt vervolgd! (hoop ik....)


walnoot'brood'

125 gr volkorenmeel90 gr. bloem1 grote tl bakpoeder1/2 grote tl baking soda
3/4 grote tl. zout

4 grote eieren120 ml karnemelk/yoghurt3 eetl. olijfolie3 eetl. walnootolie (sesamolie is ook een idee)
1 cup gehakte walnoten (125-150 gr)

ruime hand rozijnen
1 tl kaneel
scheut agavesiroop


Vet een cakevorm in met boter/olie of doe er een bakpapiertje in.
Verwarm de oven tot 175C.
Mix de droge ingrediënten door elkaar (behalve de walnoten).
Mix in een andere kom de natte ingrediënten, en voeg deze daarna bij de droge.
Roer kort tot een homogeen mengsel.
Bak het brood ongv. 50 min. of tot je prikker er droog uit komt.
Laat 10 min. in de vorm afkoelen. Daarna uitwasemen/afkoelen op een rooster.

Het is geen brood en het is geen cake. Een soort in between. In het oorspronkelijk recept zit geen kaneel, rozijnen en agavesiroop. Dat werd mij toch iets te kaal of je moet het combineren met iets zoets.
De walnootsmaak is niet overduidelijk aanwezig.
De serveersuggestie van vruchtenboter (boter met vruchtenmoes) geeft natuurlijk de sjeu aan het brood. (hik)
Door de walnoten past het natuurlijk ook leuk bij een kaasplateau.

oorspronkelijk recept: HIER
recept vruchtenboter: HIER

2 opmerkingen:

  1. Ziet er erg lekker uit! Ik heb het recept onder favorieten gezet om het binnenkort eens te maken! groetjes Christien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Christien, het was ook lekker, maar wel eenvoudig van smaak.
      Hoop dat je het lekker gaat vinden. Gr, Gerry

      Verwijderen