vrijdag 22 maart 2013

Hééélemaal verliefd !!!!!!!


We lopen goed op schema, we hebben eigenlijk elke dag volgens mijn geplande weekmenu gegeten. Alleen wordt het vanavond misschien nasi (ipv tosti's) en soep omdat ik dinsdag veel rijst over hield van de chili (ik bleek ook nog wraps te hebben en daar had iedereen meer zin). Alle maaltijden vielen ook best in de smaak, een positieve verrassing, ik kook veel te safe.
Ik ben ècht de hele week niet naar de winkel geweest (scheelt veel tijd zeg) 
Marnix wel, hij heeft het tot woensdag volgehouden zonder boter en is het toen maar zelf gaan kopen. (En een 1/2 wit brood voor pindakaas, als privé-voorraad op z'n kamer.) Spelbreker.
Hij dient zaterdag (einde weekmenu) de bon in.
Behalve dat was het een succesvol experiment, toch is mijn voorraadkast nog niet veel leger geworden. Mijn koelkast wel, morgen ga 'm maar eens poetsen (bijkomend voordeel).
Ik vraag mij trouwens wel serieus af wat ik zonder dit experiment gedaan had met de megavoorraad groente en zuivel die ik in huis bleek te hebben. Echt niet weggegooid, maar ik had toch echt wel iets moeten verzinnen.
We gaan in afgeslankte vorm gewoon door op het ingeslagen pad, minder rigoreus maar toch wel per week 1 à 2x uit de kast eten. Ooit is de bodem in zicht.

1 van mijn > dan 70 foto's!!!!!!!!! Van 1 brood!

Zoals voorspeld raakten we deze week al snel door het brood heen en moest ik met mijn grote mond zelf brood gaan bakken.
Wat ben ik daar blij om, het ging namelijk fantastisch. Het leverde zo'n geweldig brood op, ik ben helemaal in luv!
Ik had meerdere recepten van internet met elkaar vergeleken en ben toen gewoon gaan bakken. En het was super easy, kostte geen moeite, alleen veel tijd. Maar wat een resultaat! Heerlijk ruikend en smakend, mals volkorenbrood met een super korst. Niet van echt te onderscheiden.
Antal had blijkbaar op school lopen pochen en een vriendje meegenomen die moest aanwijzen welk brood ik gemaakt had en welke de bakker. (bij toeval hadden we ook ongesneden speltbrood vd AH in huis) Hij had het fout!
Van zo'n lekker brood wordt natuurlijk ook extra veel gegeten en zo moest ik gisteren alweer een nieuw brood bakken.
Met liefde, prille liefde, verliefd!!!!!

lekker met Philadelphia

Volkorenbrood

500 gr volkorenmeel
7 gr gist (1 zakje)
10 gr boter, kamertemperatuur
10 gr zout
300 gr water (ongv. 320 ml), lauw/koud, 22 C

Meng de gist met het water en laat even staan.
Mix het meel met de zout en boter in een grote kom en voeg daarna het water/gistmengsel toe, laat 5 min. aan elkaar wennen.
Roer met een vork tot een klonterend geheel.
Vet je werkplek in met wat olijfolie en stort je deeg-to-be.
Kneed ongv. 10 min. tot een soepel deeg, mini-work out!
Veel duwen en trekken, slaan en meppen, zet de gluten aan het werk.
Na 10 min. heb je een glanzend, zacht deeg. Vorm een bal.
Vet je oude kom in met een beetje olie, leg de bal er in en dek af met plastic of een warme vochtige doek. Laat in een warme omgeving (niet op de verwarming= te heet) rijzen tot dubbele grootte. Kan best 2 uur duren!
Stort je gerezen deeg op je ingevette werkvlak en sla alle lucht eruit, echt waar. *Stretch tot een rechte lap, bewerk met je knokkels.
Vouw beide korte einden over elkaar als een envelop en duw weer plat met je knokkels en herhaal vanaf *.
Nu ga je de rechthoek van je af oprollen waarbij je de zijkanten een beetje naar binnen duwt, soort instoppen.
Rol je rol nog even heen en weer tot een gelijkmatige hoogte.
Vet een bakblik licht in met olie en leg daar je rolletje met de naad naar beneden in. Dek luchtig af met plastic of doek en laat rijzen tot de bovenrand ongv. 1 cm boven het bakblik uitsteekt. (kan best weer 2 uur zijn).
Verwarm halverwege de oven tot 220C. Leg ook een bakplaat onderin de oven.
Zet je gerezen bakblik op een bakrooster midden in de oven. Gooi wat water op je bakplaat (geeft stoom), bak je brood ongv. 30 min tot mooi bruin en gaar.
Als je er op klopt moet het hol klinken. Stort je brood op een rooster en laat volledig uitdampen.
Dan pas aansnijden en genieten





Geen opmerkingen:

Een reactie posten