dinsdag 12 maart 2013

Echt lekker!!!!!




Ik lees graag kranten, bijna onbeperkt. Thuis hebben we de NRC en van mijn werk neem ik soms op werkdagen overgebleven kranten mee. In het weekend is het soms wel heel erg want dan kopen we ook nog een regionale krant en soms de Telegraaf (sorry). Oude kranten ook geen bezwaar, Duits/Frans zelfs Oezbekistans zal ik nog proberen te ontcijferen.
Het ergste is wel dat ik alles moet door lezen, ik kan een krant niet ongezien weggooien. En dat betekent hard doorlezen anders ga ik nog hoarden (ziekelijke verzameldwang). Het klinkt nu al aardig obsessief.
Ik lees wel selectief, skip de politiek en economie. Het interessants vind ik de 'human interest' stukjes, bibliografieën, alles over reizen, winkels en natuurlijk over eten!
In de NRC wordt door wisselende columnisten een recept beschreven en afgelopen week sprak mij het recept van de uienbroodjes erg aan.
Ik heb ze nu al 2x gemaakt en het is een groot succes.
De smaak is als een kaasstengel, maar dan fluffy en wolkig. In de VS worden dit soort creaties drop biscuits genoemd en zo zien ze er ook uit, gewoon laten vallen die kledder deeg.
Door de karnemelk en baking soda is het misschien wel een soort scone, maar die heb ik nog nooit geproefd.
Ik heb zelfs maar een ienieminie aanpassing gemaakt door een beetje zachte geitenkaas toe te voegen en de tijm met de uien mee te bakken. (verse tijm kan later)
Zout bovenop vond ik niet nodig, ik zou er eerder wat kaas over strooien.
Iets minder boter zou kunnen en iets meer bloem maar dat komt misschien ook door mijn aanpassing.
Goed recept van Roos Ouwehand en gelukkig ook te vinden op NRC Next zodat ik het recept niet hoefde uit te scheuren (wordt die stapel ook niet hoger!!!!)



 Uienbroodjes (8 à 9 broodjes)
 1 grote ui, gesnipperd
ruime tl gedroogde tijm (bijna 2 tl)
(2 bosuitjes)
2 el balsamicoazijn (alternatief appelstroop, dan geen suiker)
snufje suiker
220 gram bloem
1½ tl bakpoeder
½ tl baksoda (zuiveringszout, natriumbicarbonaat)
½ tl zout
1 tl suiker
75 gram koude boter
1 klein ei
80 ml karnemelk (of 100 ml en geen zure room)
1 el zure room
50 gr. zachte geitenkaas (bijv. Bettine Blanc)
(grof zout)
Bak de uien en tijm in wat boter en olijfolie  zacht en glazig. Voeg een flinke scheut balsamicoazijn en wat suiker toe en laat dit een paar minuten intrekken. Roer evt. de in ringetjes gesneden bosuitjes er door. Zet het vuur uit en laat afkoelen.

Meng bloem, zout, bakpoeder, baksoda en suiker. Snij de koude boter erdoor tot het kruimels zijn. (raspen kan ook) Kluts in een andere kom het ei, de karnemelk en de zure room door elkaar. Giet dit bij het deeg en meng alles met een vork. Meng vervolgens ook de (afgekoelde) uitjes erdoor. Vorm hiervan 8 à 9 balletjes. Druk ze een beetje plat, leg ze op bakpapier (en strooi er grof zeezout over). Bak de broodjes ongeveer 12 minuten in een hete oven (220 graden). (evt. omdraaien en nog paar minuten extra). Lekkerst op dezelfde dag bij (tomaten-) soep, stoofpot of een glaasje wijn.

2 opmerkingen:

  1. Ruilen voor een bladerdeeg hapje? Goede foto ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had jouw hapje ook al gezien, lijkt mij jummie. Ooit zullen wij elkaar eens ontmoeten!
      Ga jij toevallig naar het filmfoodfestival? Ik zou eerst met een vriendin gaan, maar wij kunnen natuurlijk niet stil zijn tijdens de film, wij moeten kletsen. Nu gaan we ergens workshoppen ofzo. Zondag's kan ik ook niet (shoppen met andere vriendin). Vrijdags niet zo'n interessant programma. Jammer, had er wel zin in!

      Verwijderen