vrijdag 15 maart 2013

Afscheid vd winter, alles nog 1 keer.....


Ik kan niet wachten tot het lente wordt, of nog beter: zomer!
Na het veelbelovende mooie weer van vorige week is het toch nog even winter en het is heel gek maar ik krijg opeens een soort haast om nog snel wintereten te eten voor het niet meer in de winkels ligt. Ik heb opeens behoefte aan meer knolselderij, veel stamppotten, stoofpotten, stoofpeertjes en bonensoep. Voor mijn gevoel hebben we dat eigenlijk veel te weinig gegeten afgelopen tijd.
Echt waar!
Voor vanavond heb ik dus een grote pan bonensoep gemaakt, jammie, jammie.
Binnenkort lekker aan de boerenkool.

Boerenkool is eigenlijk een beetje hip de laatste tijd (of is het alweer passé?), vooral in Amerika. Daar noemen ze het kale.
Kale schijnt een verzamelnaam te zijn voor alle niet-sluitkoolsoorten. Sluitkolen (spitskool/witte kool etc.) noemen ze gewoon cabbage.
Onze boerenkool lijkt het meest op hun curly kale, deze wordt zelfs ook borecole genoemd (kan toch geen toeval zijn, verbasterd NL's). Verwant aan de andere leden van de Brassica Oleracea-familie zoals broccoli, bloemkool en spruitjes.
Kale soorten worden ingedeeld naar bladvorm, je hebt dus curly cale (ook Scots kale genoemd), plain leaved, rape kale, leaf and spear (mix tussen curly en plain) en cavalo nero  (ook wel Tuscan kale, black cabbage of palmkool genoemd).
Kai-lan is een Aziatische variant die veel op paksoi lijkt.
De hippe kale wordt gekookt of rauw gebruikt in smoothies, taarten, en salades.
Ook gedroogd of gebakken als chips.
Ik kwam zelfs een hele website tegen met kale-recepten!
Zelf gooi ik wel eens een handje in een groentesoep, maar verder is het bij ons toch gewoon voor de stamppot. (ofwel boerenprut zoals Antal het noemt= geen liefhebber!)

info Wikipedia
 

Mijn ouders hebben het in overvloed in de tuin staan en toen ze laatst een 'maaltje' meenamen vond ik het net een boeket.
Snel een 'romantische' foto gemaakt.
Ik merk aan veel klanten dat mensen boerenkool eigenlijk alleen nog maar kennen als gruis uit zakjes. Nu is plukken en klein snijden ook best veel werk, het blad is een beetje taai en je houdt niet veel over, minder dan de helft.
Ik hou wel van een groene stamppot en mijn verhouding aardappel/gesneden boerenkool is 3:1. (Ik kwam ook recepten 2:1 tegen, lijkt mij te groen).
Gewoon een 1/2 pan vol aardappelen en net zo'n laag met rauwe boerenkool.
Lekker smeuïg maken met veel melk en boter.




erg favoriet, wel 1 ui p.p
Ook eten we er altijd gefruite kerrie-uitjes bij, geïnspireerd door mijn schoonmoeder (die zelf van niks schijnt te weten).
Lekker een pittig accentje bij de beetje muffe koolsmaak, shoarmavlees is daarom ook heel lekker.
Wij eten het met gebakken spekjes en een huisgemaakte gehaktbal en veel jus.



 

Boerenkool stamppot (grote pan vol)

2 kg aardappelen, vaak vastkokend
2 zakjes gesneden boerenkool à 300 gr
laagje water (tot halverwege aardappelen)
melk naar smaak (500 ml?)
50 gr boter
aardig wat zout
scheutje maggi
veel verse nootmuskaat, paar raspjes
scheutje azijn (eetlepel of zo)

gesneden ui
kerriepoeder
zout
water

Schil de aardappelen en snij ze in dikke plakken, doe in een grote pan met het benodigde water. Schud de zakjes boerenkool er boven uit en druk met de deksel aan tot het dicht kan. Aan de kook laten komen en dan koken tot de aardappelen zacht zijn (20 min?) (een evt. rookworst kun je bovenop leggen)
Giet overtollig kookvocht af (of gebruik dit i.p.v. melk).
Doe wat melk, boter en kruiden in de pan en stamp met een ouderwetse stamper tot een soepele puree. Gebruik zoveel melk tot de consistentie naar je zin is.
Mijn moeder doet altijd wat azijn in de stamppot, schijnt beter verteerd te worden en neemt ook wat muffigheid weg. Piccalilly is een zelfde idee.

Fruit voor de kerrie-uitjes een aantal uien zacht in wat boter, strooi er kerriepoeder (1/2 tl per ui?) over en maak op smaak met zout. Met een scheutje water wordt het een beetje jus-ig, ook lekker voor vegetariërs!
Eet smakelijk.

2 opmerkingen:

  1. Aardig pannetje vol! Je kerrie uitjes vind ik een uitstekende tip trouwens

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van zo'n hele pan blijft echt niet veel over!
      Gr, Gerry

      Verwijderen