dinsdag 26 februari 2013

Kaneelbrood van Levine


Tijdens de vakantie lukt het mij nooit om te bloggen, ik kom niet in de writersflow met alle kids thuis.
Lekkere dingen koken en bakken lukt natuurlijk juist extra goed, genoeg fan's aanwezig!
Ik heb een paar pogingen gedaan om no knead brood te bakken, Antal maakte lekkere appelcumble-cupcakes, Ilja hield weer eens een hightea met vriendinnen en ik heb een zeer in de smaak vallend kaneelbrood gebakken.
Het werd letterlijk onder mijn handen weggegeten!
Het recept komt van de website van Levine en ook Caroline heeft er al eens over geblogd. Een winner dus!
Het was even werk, maar dan heb je ook wat. Zelf ben ik vooral blij dat ik weer eens met gist aan de slag ben geweest, ik blijf toch altijd nog een beetje bang voor de kans op mislukkingen.
Uiteindelijk ging de bakvorm pas om 22.00 uur 's avonds de oven in, dat was geen bezwaar voor de aanwezige kids, zij bleven gewoon nog wel even langer op om een stukje te proeven! Wat een opoffering!
Eenmaal na het bakken vond ik het brood hier/daar nog een beetje te zacht (ongaar?) en heb het laten nagaren in de warme oven.
De volgende dag vond ik het brood juist weer te droog (make up your mind!!) en realiseerde me dat de zachte plekken waarschijnlijk gewoon de nog warme botervulling was. Volgende keer dus minder eigenwijs zijn!
De kids vonden het brood nog steeds ERG lekker, er was zelfs zoveel van gegeten (uit de oven gejat) dat ik 's middags na mijn werk nog maar met moeite een leuke foto kon maken.
Het oorspronkelijke recept is voor 2 broden, 1 leek mij ook wel mooi, daar was natuurlijk later niemand het mee eens! 
Ik heb walnoten en rozijnen gebruikt omdat ik die voorhanden had.

Op de website van Levine vind je een gedetailleerde handleiding met duidelijke foto's. Als bijna prof ziet haar brood er natuurlijk veel mooier uit.
Misschien omdat ik het deeg met de hand moest kneden (minder luchtig) en  het waarschijnlijk niet plat genoeg heb uitgerold zodat er minder kringen/laagjes ontstonden. We gaan binnenkort gewoon weer eens oefenen.


Recept voor 1 kaneel-walnoten swirl

60 gr. water
60 ml melk
55 gr roomboter
50 gr suiker
4 gr gist
1/2 losgeklopt ei
260 gr bloem
4,5 gr zout

65 gr rozijnen
50 gr walnoten

25 gr zachte roomboter
50 gr suiker
1-2 tl kaneel (ik vergat dat ik er maar 1 maakte)

afwerking met restje ei en beetje melk.

springvorm 22 cm

9 opmerkingen:

  1. Maar wel ontzettend lekker,vond je niet? Ik heb het hele recept gemaakt en er ligt er hier nog eentje in de vriezer! ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat invriezen wordt bij mij nooit iets, heb sowieso alleen een vriesvakje in de koelkast en daar haal ik het zelfs nooit meer uit! Gr, Gerry

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die codes, vreselijk! Nu sta ik er twee keer, haat er maar eentje weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was juist zo blij met de hoeveelheid reacties! Moet je voor mijn blog ook codes invullen, had ik geen idee van! Gr, Gerry

      Verwijderen
  4. Zo die zoet er toch lekker uit hoor heb toevallig ook net een blogje geplaatst met een brood van Levine zal ze allemaal wel willen maken !

    Groetjes Wendelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, welkom als nieuwe volgster. Ik heb recent bij Levine gebakken, maar durf toch nog niet zo goed. Altijd bang voor mislukkingen en ik heb geen keukenmachine voor het kneden. Gr, Gerry

      Verwijderen
  5. Het ziet er erg lekker uit. Broodbakken mislukt bij mij altijd, maar je brengt het zo dat ik er bijna aan ga beginnen....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze gaat je echt lukken, ik ben ook geen ster. Een goede keukenmachine zou wel handig zijn denk ik (heb er zelf geen!) Gr, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen