maandag 11 februari 2013

Gezonde poffertjes!




In de week vd Cito stonden er ook poffertjes op het menu, ik vind dat zelf geen volwaardige maaltijd en zat dus een alternatief te verzinnen.
Toen ik een tijdje minder koolhydraten probeerde te eten maakte ik kennis met socca. Dit zijn pannenkoekjes gemaakt van kikkererwtenmeel, aan de Cote d'Azur en in Italië schijnt het straatvoedsel te zijn. (schrijf er later nog wel eens meer over)
Meestal met een hartige vulling, maar zoet zou ook kunnen.
Ik heb er al best veel mee geëxperimenteerd en vind het erg lekker.
Als je er pannenkoeken van kunt bakken dan moeten poffertjes toch ook kunnen?
Tijd voor een experiment.
Zoals altijd deed ik ook pompoenpitten in mijn beslag, dat bleek nu niet zo handig. Ze pasten natuurlijk niet door het spuitmondje van mijn poffertjesspuitfles. Met een lepel lukte het ook wel, maar de volgende keer doe ik de pitten wel bij de vulling!
De volgende keer? Ja zeker, het zag er leuk uit, was lekker en ook nog eens gezond.
De poffertjes zijn wel wat minder fluffy en droger dan de gewone.
Samen met geroerbakte groenten en wat geitenkaas heb ik gesmikkeld van mijn geslaagde experiment.

Kikkerertwenmeel-poffertjes

1 kop kikkererwtenmeel (natuurwinkel/toko)
1 kopje water
tl bakpoeder
snuf zout
1 tl komijn
1/2 tl kerriepoeder
snuf chilipoeder
scheutje olie

Doe het meel in een beslagkom, voeg zoveel water toe tot het lijkt op gewoon poffertjesbeslag. (roer met een garde de klontjes weg) Verhouding 1 op 1/2?
Doe de andere ingrediënten erbij en roer weer glad.
Zet een 1/2 uurtje weg, het beslag dikt een beetje in.
Na dit 1/2 uur doe je er weer een beetje water bij tot het een soepel yoghurtdik-beslag is. Giet in een dosseerfles.
Verhit je poffertjespan tot heet en kwast de holletjes in met plantaardige olie.
Spuit in elk holletje wat beslag en zet het vuur wat lager.
Bak de poffertjes net als de normale aan weerskanten tot ze goudbruin zijn.

Als groenten had ik een combi van pompoen, rode paprika, courgette, bleekselderij, ui en knoflook. Biet en pastinaak zijn ook lekker. Op smaak gemaakt met veel komijn, zout, kerriepoeder en verse koriander.
In de oven gegrilde groenten zijn het lekkerst.
Verdeel wat zachte geitenkaas en pompoenpitjes over de groenten en eet met smaak!




3 opmerkingen:

  1. Heul gezonde poffertjes, deze! En ze lijken me nog bijzonder lekker ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Hoi Karien, kikkererwtenmeel heet bij jou waarschijnlijk besan? In India heet het volgens mij gram of zoiets. Ongebakken heeft het een beetje een groene geur (grassig), maar dat is weg als je het verwarmt.
      Succes!

      Verwijderen