vrijdag 1 februari 2013

Geluk zit in een klein koekje........!!!!!!!!





Ik blijf nog even hangen in Valentijn-sferen. Niet dat wij daar zelf echt iets aan doen, maar ik vind een thema altijd wel leuk.
Ik wilde al heel lang zelf eens Chinese gelukskoekjes maken, met gekke teksten op de briefjes natuurlijk. Leuk voor een dinertje of feestje.
Op internet kwam ik ze onlangs in Valentijn-uitvoering tegen, dat was de druppel, nu of nooit!
Ik heb alles compleet ge-copycat, recept en uitvoering maar ik ben verguld met het resultaat.
Het beslag is simpel en hanteerbaar, de koekjes prima eetbaar ook al had ik geen amandelextract. Voor de accentkleur heb ik een doseerflesje gebruikt (zoals vaak gebruikt voor icing of chocoladedecoratie)
Het maken van de koekjes is iets dat je even moet oefenen voor het beste resultaat.
Bij gebrek aan een silicone bakmat heb ik geëxperimenteerd met bakpapier (geen succes),  een met olie ingevet bakblik (gleden ze weg)en een bakblik met boter (werkte het best voor mij).
Omdat de koekjes snel hard worden kun je eigenlijk maximaal 2 tegelijk maken. De koekjes zitten ongveer zo'n 8 min. in de oven en daarna moet je bakblik weer eerst afkoelen (of je moet er meerdere hebben), time-consuming dus.....
De volgende keer zou ik geen witte accentkleur gebruiken, in de oven bakt het namelijk al snel naar vies beige. Ik deed de koekjes voor de foto steeds korter in de oven, maar of de mooiste exemplaren ook nog eetbaar waren?

 
decoratie-ideeën
Het decoreren was voor mij trouwens de grootste openbaring. Ik wist wel ongeveer hoe het moest, maar dat het zo gemakkelijk was....?!
Mijn hersenen maken trouwens overuren, ik zie zoveel mogelijkheden met de 2 kleuren beslag, stel je voor: pannenkoeken met decoratie of eigen naam.
Of vanille/chocoladekoekjes met ingebakken patroon of naam.
Mijn vingers jeuken!!!!!!!!





Gedecoreerde gelukskoekjes (10 stuks)

2 grote eiwitten
1/2 tl vanille extract (geen essence)
½ tl amandel extract
3 el plantaardige olie
½ cup, 60 gram bloem (evt. gezeefd)

1 ½ tl maizena (evt. gezeefd)
snufje zout
½ cup, 100 gr (poedersuiker
3 tl water
mespuntje rode/roze food coloring (pasta, kookwinkel)
glas
wegwerpkeukenhandschoentjes
strookjes papier met tekst, dubbelgevouwen
cupcake-bakblik

Verhit de oven tot 150 C.

Klop de eiwitten met de smaakmakers en de olie schuimig.
Meng de overige ingrediënten erbij. Klop met de theelepels water tot een glad beslagje. Vloeibaar, beetje stroperige yoghurtdikte.
Verdeel het beslag in 2 porties. Als je maar 1 hoofdkleur wilt bakken en de rest alleen voor decoratie is pas je de verdeling daar op aan. Doe de decoratiekleur in een spuit/doseerfles.
Vet 2 plekken op de bakblik in met beetje boter (ruim uit elkaar)
Maak 2 hoopjes van elk 1 el beslag. Smeer het met de achterkant vd lepel of een paletmes gelijkmatig uit tot een cirkel van 6-7 cm.
Mijn oven bakt achterin heter dus zorgde ik dat beide cirkels voorin de oven zaten.
Decoreer je fortune-cookies-to-be, suggesties en instructie HIER
Bedank wel dat alleen de decoratie aan de rand goed zichtbaar is!

Zet een glas klaar.Bak de koekjes ongv. 8 min (origineel recept 10 min.!), doe de laatste min. wegwerphandschoentjes aan.

Por 1 koekje met een paletmes voorzichtig van het bakblik. Laat de andere nog even in de open oven liggen (of in ieder geval op het warme bakblik).
Leg het tekststrookje in het midden en vouw het koekje soepel dubbel tot een halve cirkel. Knik de dichte kant op de rand van het glas tot een diepe gleuf.
Leg het halve maantje in de holte van een cupcake-blik zodat het de vorm behoudt. Ga dan snel verder met de 2e.
En begin dan weer van voren af aan........, veel geluk!!!!!!!!!

You tube instructie video HIER




7 opmerkingen:

  1. Wat zien ze er fantastisch uit. Ik wil ze ook al tijden maken, dus ik sla je recept even op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag er altijd tegen op, maar het was eigenlijk heel easy. Je moet gewoon maar 2 per x doen en snel werken.

      Verwijderen
  2. Geweldig leuk! Mss een idee dat ik kan gebruiken voor de Foodswap van februari.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel succes met je foodswap. Denk wel aan de kwetsbaarheid. Als je ze kort bakt (6 min. of zo dan blijven ze een beetje flexibel, maar ze zijn dan eigenlijk niet gaar (smaakt minder lekker). Gr, Gerry

      Verwijderen
  3. Ha die Gerry, wat weer een leuke ideetjes, houdt je inspiratie nooit op? Het zou leuk zijn eens een super kookwinkel samen te bezoeken of een leuke demonstratie? In ieder geval weer wat af te spreken. Groetjes Stef

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé Stef, tuurlijk heb ik zin om samen iets te gaan doen! Misschien ik het Foodfimfestival iets?
      Zie: http://www.jamiemagazine.nl/foodfilmfestival/index.html

      Verwijderen
    2. Leuk! ik kan wel op za of zo!

      Verwijderen