vrijdag 25 januari 2013

Het hart op de tong!



Zomaar een gat van een week, een week niet geblogd.
Oorzaak: geen goede foto's.
Dinsdag hadden we een lekkere triple bier runderstoofpot (van lokale Hooglanders uit de duinen) met geroerbakte witlof en aardappelpuree.
Met moeite een beetje gespaard voor een foto.
De volgende ochtend moest ik echter werken en twijfelde nog even of ik er geen briefje 'AFBLIJVEN' bij moest leggen. Omdat het er met al de gestolde jus niet zo smakelijk uit zag dacht ik dat het wel safe was.
Nee dus, dochter 2 had het lekker opgesmikkeld (als ontbijt!). Waarom geef ik ook altijd het slechte voorbeeld?

Verder ben ik druk geweest met leuke koekjes waarbij helder licht voor een leuke foto toch wel essentieel was. Het waren namelijk glas-in-lood koekjes!
Als ik thuis kwam was het echter ieder keer al donker!
Voor deze koekjes worden vaak harde gekleurde suikersnoepjes verpulverd, in de holte van koekjes gelegd en afgebakken in de oven. Door de hitte smelt de suiker tot 'glas'. Leuk voor de Kerst, maar zeker ook voor Valentijn!
Op een leuk Amerikaans blog zag ik nog een andere bereidingswijze waarmee je zelf je kleuren kon maken.
In plaats vd benodigde light cornsyrup (maisstroop) heb agavesiroop gebruikt. Werkt perfect en is nog gezonder ook!



Poging 1 was voor mijn jarig buurjongetje Ties. Een zak met customized koekjes. De jarige vond het geweldig.



Enthousiast geworden heb ik vervolgens allemaal hartkoekjes gebakken, in verschillende maten en uitvoeringen. Natuurlijk wel allemaal met knalrode vulling, de kleur vd Liefde.



glas-in-loodkoekjes

basisrecept boterkoekjes

170 gr boter
200 gr suiker, of minder (ik had witte basterdsuiker)
1 ei
300 gr bloem
beetje zout
evt. vanille/cacao

Klop de boter en de suiker luchtig met een mixer (hoge stand).
Voeg het ei en evt. smaakjes toe en mix op gemiddelde snelheid er doorheen.
Klop met matige snelheid de bloem erbij tot 1 geheel. Mix niet te lang.
Verdeel het deeg in 2 porties , leg elke portie tussen 2 lagen huishoudfolie en rol met de deegroller tot platte lap (5/10 mm, dunner wordt knapperiger en vaak te donker).  Leg vervolgens minstens 30 min in de koelkast. Verwarm de oven tot 175 C.
Steek er vervolgens koekjes uit, rol de deegresten weer tot een platte lap. (officieel moet het dan weer in de koelkast, maar als je snel werk hoeft dat niet perse).
Steek uit de koekjes kleine figuurtjes, daar giet je later je 'glas' in.
Leg de koekjes op een bakplaat met bakpapier. Bak je koekjes 8 min. Ze zijn dan nog erg bleek.
Maak met de achterkant van een vorkje de iets dicht gelopen holtes weer netjes. Bak de koekjes evt. nog 2 minuten, maar pas wel op: opeens zijn ze te donker.

Duidelijk handleiding met foto's HIER

suikerglas

2 delen suiker (ik had witte basterdsuiker)
1 deel agavesiroop (Natuurwinkel) of cornsyrup
mespuntje voedingskleurstof (gel)

Mix de suiker met de siroop in een hittebestendig glazen bakje/maatbeker tot nat zand.
Het mengsel gaat erg borrelen dus de rand moet hoog zijn.
Verwarm 30 sec. in de magnetron (650 W). Het bakje met inhoud is erg heet dus neem het uit met ovenhandschoenen.
Roer door tot een doorzichtig mengsel. Roer de kleurstof erbij tot de gewenste kleur en verwarm weer 30 sec. in de magnetron.
Het mengsel is nu ultraheet dus let goed op. Roer glad.
Schenk een dun laagje in elke koekholte, goed vullen en laat stollen. Snel werken!
Als het mengsel te stroperig wordt kun je het weer even verhitten.

Duidelijk handleiding HIER

Ik had voor dit koekrecept genoeg aan 2 el. siroop en 4 el suiker.
De smaak vd koekjes was mij veel te zoet (Amerikaans?) en het 'glas' is ook niet echt geweldig. Misschien smaakt de cornsyrup-variant anders, maar nu had het een beetje een moutige smaak, richting verbrand. Ook blijft het genadeloos in je kiezen plakken. Toch vond ik het geweldig, zo'n hart op je tong!










2 opmerkingen:

  1. Mmmmhh....they look amazing and they would be the perfect gift for valentines day :) and the recipe doesn't seem to be too complicated. thank you for this post. If you need this recipe translated or any other Dutch translation commission a professional.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks, I was pleased with the result myself. Translation is not a problem, converting cups/oz/sticks to ml/gr sometimes are.
      Luckely there are special convertingtables for liquids and solids.

      Verwijderen