zondag 2 december 2012

Wil ik lekkers of wil ik de roe?

We zitten weer midden in de Sint-voorbereidingstijd, altijd een beetje ambivalente gevoelens.
Aan de ene kant wil ik er helemaal voor gaan, de hele dag knutselen, en aan de andere kant is het maar de Sint, hebben we nog 2 verjaardagen èn moet ik nog een uitnodiging voor mijn komende Kerstborrel in elkaar flansen. Wat zeker niet helpt is de (voor mij) nieuwe website die ik ontdekt heb: Pinterest!
Dit is een prikbord-website waar mensen allerlei ideeën op plaatsen, ik kies steeds de DIY (Do It Yourself) met knutselideeën.
Verslavend, ik heb er vanochtend alweer/maar 2 (!) uur achtergezeten. (mijn man leest mee)
Mijn hoofd zit propvol knutselideeën, ik wil de achterdeur op slot doen en alleen maar knutselen!
Voordeel is wel dat ik in de suprise-mood kom, ik heb alweer de wildste plannen. Ik zit er ook midden in, om mij heen ontstaan langzamerhand ook al interessante bouwwerken voor school en/of vriendinnenclubjes. Veel papiermaché.
Naast mijn eigen suprise(s) help ik Antal met zijn school en familiesuprise. Ik haal overal materiaal vandaan, van de bouwmarkt en zelfs van klanten! (een fietswiel (???!!!!) later de details).
Waarschijnlijk doe ik weer veel te moeilijk, maar dat is de aard van het beestje!



Gelukkig hebben we ook nog tijd om wat lekkers te maken.
Antal is dol op gevulde speculaas en wilde het graag eens zelf maken, ik had al heel lang een recept liggen dus we gingen aan de slag.
De spijs hebben we niet zelf gemaakt, misschien een ander keertje.
Wel hebben we goed gekeken of het wel echte amandelspijs was en geen bonenpasta met amandelsmaak. (zó nep!)
Met een hongerige maag begonnen we aan ons bakproject. Tot onze grote teleurstelling moest het deeg eigenlijk een hele nacht rusten zodat de specerijensmaken goed mixten, zolang konden wij niet wachten!
In andere recepten kwamen we een wachttijd van een paar uur tegen, dat klonk al beter. We besloten deze keer 4 uur te wachten (kon de taart net voor bedtijd uit de oven), als experiment. Viel het tegen dan zouden we de volgende keer gewoon langer wachten.
Het was best een moeilijk deeg, erg droog dus heb ik maar wat melk toegevoegd. Toen het uit de koelkast kwam was het keihard, dus maar weer een beetje gekneed tot hanteerbaar. Hier en daar een beetje up-patchen gaf de taart een rustiek uiterlijk. HOMEMADE !!!


De taart viel goed in de smaak, zo erg zelfs dat hij bijna op was toen ik om 19.00 uur thuis kwam van mijn werk. (was om 13.00 weggegaan en toen was 3/4 er nog!)
Navraag bij alle huisgenoten leerde dat iedereen toch maar echt een klein stukje gehad had. Jaaa, tuurlijk, maar dan waarschijnlijk wel heel vaak een klein stukje !!!!!


Onze pacman, zoveel was er dus over.......

Gevulde speculaas

225 gr bloem
1 tl bakpoeder
75 gr bruine basterdsuiker
3 el speculaaskruiden
snufje zout
150 gr boter, in blokjes
evt. scheutje melk

1 ei, losgeklopt
evt. ganeeramandelen

300 gr amandelspijs
1 ei, losgeklopt
scheutje slagroom
1 el citroensap

Kneed een deeg van alle deegingredienten, evt. met een scheutje melk. Niet te lang.
Verdeel het deeg in 2 gelijke ballen en druk deze tot schijven. Leg deze schijven in plastic in de koelkast. (4-12 uur)
Verhit de oven tot 160C.
Meng de ingrediënten voor de vulling door elkaar tot een smeuiig geheel.
Vet de springvorm (24 cm) met een beetje boter. Haal het deeg uit de koelkast en kneed tot een beetje hanteerbaar en en rol 1 schijf tot een lap die royaal in de vorm past (= bodem+wand). Bedek de bodem en de zijkant (+/- 3 cm) van de vorm. Gaten gewoon patchen. Verdeel de vulling over de bodem. Rol de 2e lap uit tot een ronde lap en leg op de vulling. Beetje aanduwen. Gaten patchen. Garneer evt. met amandelen. Bestrijk met een beetje losgeklopt ei en bak ca. 50 min. in de oven.
Laat goed afkoelen anders zakt de wand misschien door.

Bron: Boodschappen 11-2007

Doe mij maar dit lekkers! Fijne Sinterklaas!

2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Het was ook echt lekker, niet goed voor de lijn denk ik, maar daar heb je tenminste weer een goed voornemen voor 2013! Gr, Gerry

      Verwijderen