vrijdag 21 december 2012

Leuk voor Kerst !!!!

 



Mijn Kerst is al jaren de Kerstborrel voor buren en vrienden. Ergens in de donkere dagen voor Kerst. Dit jaar is het de zondag, 2 dagen vt voren. Morgen ga ik los met het bedenken en voorbereiden.
Als de borrel weer voorbij is ben ik eigenlijk helemaal klaar met Kerst terwijl het echte feest dan nog moet beginnen. Het komt dus dan ook altijd heel mooi uit dat we voor de Kerst altijd bij onze ouders zijn, als gasten. Lekker een paar dagen relaxen, misschien hier en daar nog een beetje helpen met koken en verder niets.
Toch voelt het soms ook wel een beetje kaal, geen eigen kerstdiner. Mijn man opperde dat we in de vakantie gewoon nogmaals Kerst vieren, als gezins-ding.
Op chique. Daar hoort natuurlijk ook een lekkere salade bij!
Vandaag heb ik met een ideetje lopen knutselen en ik denk dat het heel leuk geworden is.


Ik heb laatst bij DOK in Den Haag een sneeuwvlok koekjesuitsteker gekocht, deze uitsteker kun je echter voor veel meer dingen gebruiken dan alleen maar koekjes.
Om in de Kerstkleuren te blijven heb ik sneeuwvlokken gesneden uit plakken gekookte rode bietjes. Prachtige kleur.
Van zachte geitenkaas heb ik roosjes gemaakt met een bonbonmal (Xenos), beetje noten erbij, dressing en klaar is je feestelijke Kerstsalade!



Winterse bietensalade

meerdere grote rode bieten, diameter groot genoeg voor de uitsteker
plak zachte geitenkaas, bijv. Bettine Blanc
diverse zaden/noten, bijv. pompoenpitten, walnoten, hazelnoten
olijfolie
witte balsamicoazijn/wijnazijn
evt. sinaasappelsap
tijm
peper, zout
gemengde sla

In het geval van rauwe bieten, kook ze ongv. 20-30 min tot je er een mes in kunt steken. Laat ze afkoelen en schil ze. Snij ze in plakken van 1/2 cm (ongv.) dik.
Vet de bonbonvorm in met een beetje olie, druk een klont geitenkaas stevig in de roosvormpjes, maak de onderkant glad.
Zet de vorm 15-30 min. in de diepvries.
Maak een lekkere dressing. Haal de geitenkaasroosjes uit de diepvries. Schenk warm water over de bovenkant vd mal zodat de roosjes gemakkelijk loskomen. Doe dit wel boven een schaal/bord!
Maak de borden op met de sla, bietensterren, geitenkaas-roosjes, de noten en sprenkel de dressing er overheen. Pas op voor het bloeden vd bieten (roze vlekken op de geitenkaas!)

Eet smakelijk

Kerstengel

Voor de kerstborrel probeer ik altijd een leuke uitnodiging te maken en dit jaar was ik geïnspireerd door Pinterest.
Het kostte enige tijd/moeite om alle benodigde spullen in huis te halen, maar uit eindelijk zijn ze goed gelukt. (vlinderpaperclips bij de kantoorboekhandel, kralen bij Xenos)
Ook hier zijn materialen anders toegepast dan hun eigenlijke doel.
Prachtig in z'n eenvoud.
Ook leuk in een combi met kleine Kerst-kadokaartjes.

Duidelijke tutorial hier




Fijne kerst !!!!!!!!


2 opmerkingen:

  1. Wat een super goed idee om die kerstvormpjes te gebruiken. Vooral de bietjes zien er geweldig uit!
    Als je nog opzoek bent naar een recept voor kerstkoekjes, kijk dan eens naar mijn pistache-gemberbiscotti,http://carolinebrouwer.blogspot.nl/2012/12/pistache-gemberbiscotti.html Die kun je natuurlijk ook maken met chocolade en cranberries.
    Fijne feestdagen en succes met je kerstdiner klaarmaken!
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline, ik ga zeker even bij jou biscoti kijken. Fijne feestdagen, gr Gerry

      Verwijderen