dinsdag 16 oktober 2012

Toch geïnspireerd.

Zó schrijf ik in mijn vorige blogpost dat ik eigenlijk nooit volgens recept kook en zó maak ik er 2 op 1 avond. Nou ja, losjes gebaseerd op het recept dan, in ieder geval geïnspireerd door!
Bij ons in de buurt is vorige week een nieuwe AH geopend, een best grote nog wel, enroute van mijn man's werk. Ideaal. Hij is een echte AH-fan (ik van DEEN).
Heel attent nam hij de nieuwste Allerhande mee. Daar zag ik best lekkere dingen in staan en besloot voor vrijdagavond er 2 te combineren.
Natuurlijk niet geheel volgens recept, aard vh beestje, maar toch redelijk in dezelfde stijl. Wij waren best enthousiast over de resultaten, sommige vd kinderen iets minder (oudste schudde zich echt voor een hap, Groningse uitdrukking?).
Wat de 1 best te eten vond, vond de ander juist het viest. Smaken verschillen.


Quiche met knolselderij, boontjes en appel.

5 of 6 plakjes bladerdeeg, ontdooid
1/2 knolselderij, in blokjes (officieel koolraap)
handvol spercieboontje, ongekookt, in stukjes
1/4e rode paprika, in blokjes
1 friszure appel, kleine blokjes
2 à 3 tl gedroogde salie
3 eieren (officieel 4)
125 ml creme fraiche (officieel 200 ml)
1/2 camembert, in blokjes (indien gewenst)
zout/peper
ingevette bakvorm (ik had langwerpige van Dille&Kamille)

Verwarm de oven op 200C.
Bekleed de vorm met het bladerdeeg. Meng alle groenten in een grote kom. Roer de eieren met de creme fraiche, salie en de peper/zout los met een garde.Vul de bakvorm met de groenten en schenkt het eimengsel over de vulling. Bak de quiche 45 min. onder in de oven.  Verlaag de temperatuur na 20 min. naar 180C. Verdeel evt. de blokjes camembert de laatste 15 min. over de quiche en laat nog even smelten.

Ik had teveel vulling voor mijn quichevorm, maar dat heb ik de volgende dag hergebruikt als bijgrecht bij de nasi. Lekker gesudderd in kokosmelk, gekruid met kerrie en extra kokos, Was ook leuk!


pompoen-paprikaschotel (bijgerecht voor 4 pers.)

3/4-1 kg aardappelen, geschild
1/2 pompoen, geschild, in blokjes
3/4e rode paprika, blokjes
70 ml sour cream (goede klodder)
1/2 ui, gesnipperd
1 teen knoflook, gesnipperd
handvol champignons, stukjes
100 gr spekjes
evt. blokje cambozola, of andere zachte blauwe kaas in plakjes
zout/peper
nootmuskaat

Verwarm de oven op 200C als je kaas gaat gebruiken.
Kook de aardappelen 20 min. Voeg de laatste 10 min. de blokjes pompoen toe.
Bewaar een kopje kookvocht en zet apart. Stamp tot een puree.
Bak ondertussen een husseltje van de spekjes, ui, knoflook en paprika.
Voeg dit mengsel bij de pompoen/aardappelpuree met bakvet en al. Roer met de klodder sour cream tot een smeuiig geheel, evt. extra kookvocht toevoegen.
Kruiden met zout/peper/nootmuskaat.
Evt. in een ovenschotel overscheppen en de cambozola laten smelten.


In beide recepten werd gewerkt met kaas. Voor mij had dat niet gehoeven, komt waarschijnlijk ook door mijn eigen aanpassingen.
De blauwe kaas werd eigenlijk alleen een zoute plek en de camembert moet je in ieder geval veel later toevoegen zodat het mooi smelt maar niet droog bakt.
Al met al 2 leuke gerechtjes met nieuwe smaakcombo's die vast nog wel eens vaker op tafel zullen komen.

2 opmerkingen: