maandag 17 september 2012

Tijd voor taart!

het mooie Drentse landschap

 
Na mijn 'dieet'-blogpost is het nu natuurlijk tijd voor taart!
Zo zie je maar, diëten is niets voor mij.
Mijn vader was afgelopen week jarig, dus gingen wij naar 'huis' (zeggen we nog altijd), Drenthe.
Mijn kinderen vinden het altijd vrij absurd, maar als kadootje had ik een lekkere gerookte makreel en 2 zeebaarzen meegenomen.
Mijn vader houdt van een visje, maar toch eten ze het niet heel vaak. Hij is er dan ook altijd weer blij mee. Onze visboer op de markt kan je vis vacumeren. Zo kun je de vis nog een paar dagen bewaren, wat wel zo handig is bij dit kadootje. (voor de verjaardag hadden ze natuurlijk al ander eten klaargemaakt.)
Ons bezoek aan Drenthe was 2 vliegen in 1 klap: we wilden bij mijn schoonouders een soort Italie-reünie houden met veel foto's/verhalen/ Italiaans eten.
Mijn man gooide echter roet in het eten (gelukkig niet letterlijk) want hij moest opeens voor zijn werk naar Argentinië. Geen echte reünie dus en nu moest ik ook nog het pokke eind zelf rijden. (bijna 3 uur)
Ik besloot toch een Italië-geïnspireerde taart te maken en koos voor een tiramisu-variant. (moeilijk kiezen tussen sinaasappel-polentataart/chocoladetaart/vijgenfrangipane/Nonna's custardtaart).
Uit mijn favoriete Italiaanse kookboek, Mangiare, koos ik de basis van de taart: Pasta Genovese (genoise), biscuitgebak.
Dit was een cake zoals ik nog nooit had gemaakt, maar zeker nog eens ga doen!
Heel vreemd met opgewarmde poedersuiker, het beslag was net een massa zachte marshmallow.
Enigszins onzeker schoof ik het in de oven en begon met de afwas. Tot mijn grote schrik stond het bakje met gesmolten boter nog op het aanrecht!
Nu was ik er echt van overtuigd dat ik een grote marshmallow had gecreëerd. Tot ik bij het recept las dat je het ook zonder boter kon maken voor een steviger eindresultaat, saved by the bell!
Omdat ik de rode alchermes (vakantiesouvenir) toch eens wilde gebruiken heb ik de taart ook gedecoreerd met frambozen. Er is over nagedacht!
Crema pasticcera (banketbakkersroom) met mascarpone, lange vingers en cacao maakten het geheel af.
De taart was een plaatje en gelukkig ook nog eens héél lekker.
En die reünie doen we binnenkort, kan ik mij lekker weer uitleven!




Mijn tiramisutaart

Pasta Genovese

125 gr poedersuiker
4 eieren en 1 dooier
dopje vanilleextract of vanillemerg
rasp van 1 sinaasappel/citroen
125 gr '00'meel of patentbloem
evt. 50 gr boter

Verwarm de oven op 180C. Vet een springvorm in met boter en bebloem deze.
Leg een vel bakpapier op een ovenplaat en strooi hier de suiker op. Verwarm 5 min. in de oven (goed opletten)
Klop de eieren en de dooier met de elektrische mixer 1 minuut in een grote kom.
Giet de warme suiker erbij en al kloppend ook de rasp en vanille.
Blijf kloppen tot een grote luchtige massa. Als je de mixer optilt moet er een lint beslag op het beslag blijven liggen, het zakt langzaam weg. Klop anders verder.
Werk de bloem voorzichtig door het beslag. (Verwarm de boter tot nèt gesmolten en roer deze door het geheel.)
Spatel alles in de springvorm en strijk de bovenkant glad. 20-25 min. in de oven. Laat de taart min.10 min afkoelen voor je de vorm open maakt. (eerst mes langs rand en bodem, je kon ook bakpapier in de vorm doen). Afkoelen op  rooster.

Crema pasticcera

400 ml melk
vanillemerg
3 middelgrote eierdooiers
paar el suiker, 3>
3 el maizena
drank naar smaak (paar el, ik had cognac)

Doe de melk met het vanillemerg in steelpannetje en verwarm op laag vuur.
Meng de eierdooiers met de suiker en maizena. Als de melk nèt kookt giet je de helft in scheutjes bij de eiermassa (roeren), vervolgens gooi je dit mengsel weer bij de melk in het steelpannetje. Zet weer een paar minuten op het vuur en laat al roerend indikken. Roer de gekozen drank door de vla. Proef of er meer suiker/drank in moet. Leg huishoudplastic òp het vla-oppervlak tegen vellen en laat afkoelen.

extra ingrediënten

pak lange vingers (of 2)
125 gr mascarpone
stuk  pure chocoladereep
cacaopoeder
sterke koffie (ruime kop)
(Alchermes-likeur)
(frambozen)

Snij de afgekoelde cakebodem in 2 lagen. (Besprenkel de onderste bodem met likeur). Doop de lange vingers 1 voor 1 in de koffie en verdeel over de bodem. Roer de mascarpone los en meng met de koude crema en smeer de helft over de bodem.
Berasp rijkelijk met chocolade. (grove rasp) Leg de afdeklaag op het geheel en smeer weer vol met crema, óók de zijkanten. Breek de overige lange vingers door midden en zet ze tegen de buitenrand. Doe de cacao in een theezeefje en schud boven de taart tot er een dekkende laag is. Rasp hier nog extra chocolade overheen. Versier de taart met frambozen en zet de taart dan een tijd in de koelkast. 15. min. voor het serveren eruit halen.



Positief: heerlijk wolkige rulle cakebodem, niet overmatig zoet. Goede combi met creme en cacao. Zag er heel mooi uit.

Verbeterpunten: doordat ik de taart niet in 2 exact gelijke lagen had gesneden was de onderlaag een beetje te dik. Meer creme in de taart was daarom lekkerder geweest. De volgende keer gebruik ik misschien het andere banketbakkersroom-recept (eclairs) die wat steviger is zodat de laag ook dikker kan zijn. De taart had iets uitgesprokener drank òf chocolade òf koffie kunnen zijn, nu was het van alles een beetje. Als je geen Alchermes gebruikt kun je de koffie direct op de onderste laag sprenkelen en de laag lange vingers skippen. Hierdoor zal de onderste laag vochtiger zijn (nu absorbeerden de lange vingers al de koffie)



mijn lieftallige assistentes






6 opmerkingen:

  1. Zo, lekker! Een bewerkelijk taartje. Is weer goed om veel in beweging te blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige taart en mooie foto's. Vooral de eerste vind ik schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was er zelf ook wel happy mee. Mijn schoonouders hebben een mooie tuin. De foto's van jouw man zijn natuurlijk altijd nog mooier! Gr, Gerry

      Verwijderen
  3. Ziet eruit als een heerlijk taartje. Zou er zo zin in krijgen. Maar misschien niet zo geschikt om als ontbijt te gaan nuttigen, wel? Hmm... zou het bijna overwegen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen