maandag 10 september 2012

De bomen en het bos.....

 
Ik ben altijd tenger gebouwd geweest. Vooral van boven dan, smalle schouders, dunne polsen/armen, beetje ribbig. Jammer genoeg niet bij mijn benen en kuiten (familietrekje?), maar ik oogde in ieder geval altijd heel slank.
Ook na al de 4 kids kwam is zonder dieet automatisch terug op een constant gewicht, MAARR de laatste 8 jaar ben ik langzamerhand gewoon 8-10 kg zwaarder geworden en dat irriteerd mij mateloos. Vooral omdat het zo sluipend is gegaan, zo meteen zit er nog 10 kg extra op en dan is het niet meer leuk.
Wij eten niet overmatig vet (denk ik), ik ben geen zoete snoeper, maar in de loop der jaren hebben we wel elk weekend een hapje en een drankje wat we ooit niet altijd deden. Het feit dat ik inmiddels over de 40 ben helpt natuurlijk ook niet. Gravity sets in!
Ik mag echt nog niet klagen en vergeleken bij anderen ben ik nog steeds slank, maar ik ben mijzelf gewoon dunner gewend en vond dat ook prettig.
Er moest dus maar eens iets gebeuren.
Het meest voor de hand liggend was te gaan sporten. (mijn man rent minstens 3x per week). Nou ben ik niet sportief, ik sport altijd op de bank (duim bewegen voor de ab), heb vroeger ook nooit gesport en heb sowieso balgevoel nul. Zou er niet een gemakkelijker manier zijn? Misschien iets met eten?


Toen ik beroepsmatig geïnteresseerd was in bakken met stevia bleek één van mijn collega's een interessant boek te bezitten: 'slim op uw juiste gewicht' van Cora de  Fluiter.
Deze orthomoleculaire gewichtsconsulente zoekt de oorzaak van veel overgewicht in het gebruik van verkeerde voedingsstoffen en mogelijk verborgen stofwisselingsziekten. Het fijne weet ik er nog steeds niet van, maar de strekking is in ieder geval dat veel processen in je lichaam gestuurd worden door hormonen en dat bepaalde levensmiddelen invloed hebben op die hormonen. Zo zou je dus dikker kunnen worden terwijl je 'normaal' eet, kijk dat klinkt interessant!
Ik 'hoopte' nog even op een verborgen ziekte (sorry, maar dat klonk zo gemakkelijk), maar dat zat er denk ik toch niet in. (eenvoudige temperatuurstest wees in ieder geval niets uit, verder heb ik niet gezocht).
Ik moest gewoon echt aan de bak.
Het mijden van koolhydraatrijke voeding sprak mij wel erg aan, dit kom je in veel diëten tegen (low carb, Dr. Frank) en een echte broodeter ben ik toch nooit geweest. Nu mocht ik de hele dag lekker salades, soepen, omeletten, vlees, vis en groentestoofpotjes eten. Naast het evt. verliezen van kilo's was ik ook erg geïnteresseerd in de culinaire mogelijkheden van (voor mij) nieuwe ingrediënten zoals kikkererwtenmeel, pompoenpitten, lijnzaad, linzen en bekendere als bonen en amandelmeel.
Ongeveer een maand lang het ik zoveel mogelijk de  koolhydraten gemeden, geen brood, rijst, pasta, aardappelen en anders max. 1x per dag.  Alleen in het weekend at ik gewoon. Met de kilo's ging het niet zo heel hard, maar ik vond het wel leuk en lekker en ik heb veel nieuwe recepten ontdekt. Ook had ik het idee dat mijn darmen rustiger waren (heb ik altijd veel last van).
Als je er op gaat letten zijn er zoveel mensen die geen tarwe of andere koolhydraten meer eten (nieuwe mode?) waaronder mijn buurman. Veel van mijn experimentjes heb ik dus ook gedeeld.

In de vakantie heb ik alles los gelaten en ook nu zit de klad er echt wel in, maar ik ben nu toch constant 2 kilo lichter.
Ik ga het zeker weer oppakken vooral omdat ik het eten lekker vond, maar ik eet ook lekker aardappeltjes met groente/pasta met saus/stamppotten want dat kan ik nog niet missen. Schep ik gewoon minder aardappeltjes op en meer groente. Diëten is gewoon niets voor mij. Zonder gezin zou het ook gemakkelijker zijn want ik heb niet altijd zin om dubbel te koken.
Als dank voor het lange lenen bakte ik deze kokoskoekjes voor mijn collega (recept uit het boek). Ze hield niet van sinaasappel, maar wel van kokos en dat was gelukkig de hoofdsmaak. De komende tijd zal ik ook over mijn andere experimentjes bloggen en misschien ga ik zelfs nog wel eens sporten......


Sinaasappel-kokoskoekjes

135 gr geraspte kokos
50 ml yoghurt (ik had 1.5 standyoghurt)
50 ml sinaasappelsap
2 losgeklopte eieren
2 el agavesiroop/ 1.5 tl stevia
ruime tl vanille-extract

(20 koekjes)

Verwarm de oven op 180C en doe bakpapier op een bakplaat. Mix alle ingredienten door elkaar en maak hoopjes op de bakplaat. strijk deze uit tot cirkels van 0.5-1 cm dik. Bak de koekjes 20 min. Let erg op verbranden. Ik deed op het laatst een dubbel gevouwen krant onder het bakpapier zodat de bodem niet verbrande. Het resultaat was een romig, licht koekje. Niet erg zoet, maar wel heel smakelijk.

PS., ik check de tijden/temperatuur nog even bij mijn collega. Heb ik dat boek toch zó lang in huis gehad!

PS2. Zie ik nu toch opeens allemaal spamlinken in mijn blog staat: onderstreepte blauwe woorden met een klik-win actie. Die heb ik er niet ingezet! Ik kan ze ook niet verwijderen want ze staan niet in mijn oorspronkelijke tekst. Zou onze computer nog steeds gehacked zijn? Net als HIER (deze heb ik wel zelf gezet!) Dit voelt wel heel unheimisch, net alsof er in je huis ingebroken wordt. Bah.

4 opmerkingen:

  1. Herkenbaar, het toenemen in gewicht na je 40e. Maar al dat detoxen en crashen lijkt mij ook niet goed. Er moet balans zijn. Zelf vermoed ik dat dat stiekem ingeslopen wijnje ook wel voor extra kilootjes zorgt. Maar het is zó lekker ;-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt detoxen/crashen is ook niets voor mij, ik vind alles veel te lekker. De wijn is zeker een boosdoener, maar we drinken alleen op vrijdag/zaterdag en dan misschien 3 à 4 glazen. Moet toch kunnen?

      Verwijderen
  2. Voor mij ook heel herkenbaar , ik heb 't dieet : EGA weer opgepakt , om de vakantie kilo 's er vanaf te werken.
    Lijn ze...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat houdt dat in: EGA? Ik hoor ook wel eens over EDH (eet de helft). Echt lijnen gaat het, ook door de geiznssituatie, toch niet helemaal worden. Het is meer zaak de groei te stoppen.

      Verwijderen