dinsdag 28 augustus 2012

Trek mij omhoog!


 
Gisteren hadden we eters (gebeurt niet zo vaak). Voor hèn handig omdat ze net terug kwamen van vakantie en nu niet hoefden te koken, voor míj een uitdaging omdat ze vegetariërs zijn.
Vanwege onze eigen vakantie was het thema Italië. Ik heb mij weer ongans uitgesloofd, maar dat vind ik heerlijk.
De hele dag gekookt. 's ochtend rustig begonnen met af en toe een relaxmomentje in de zon, 's middags was alles klaar (en toen kwamen ze pas 2 uur later dan wij verwachtten). Héél relaxed dus.
Met alles klaar bedoel ik: vooraf 3 soorten bruchettta's - kruidige pompoenpuree met ricotta, gerookte rode paprika, een beetje salie-olie en veel basilicum - standaard tomaat/basilicum - zachte geitenkaas met verse vijg en balsamicostroopje, allemaal erg lekker.
Als hoofdgerecht gevulde courgettes (met ui, knoflook, vruchtvlees, walnoten, kastanjechampignons, feta, peterselie, tijm, getopt met Parmezaanse kaas) met sperziebonen, geroosterde pompoen en tagliatelle, ook lekker!
Voor de kids 2 soorten tortelini (gekocht) met eenvoudige tomatensaus en salade.
We hadden 2 toetjes (ik kon niet kiezen): vijg/frambozen-frangipanetaart en natuurlijk TIRAMISU!!!!!

Ik hou van tiramisu, hoewel ik niet van koffie hou. Romig, zoet, alcohol en een soort chocolade-mokkasmaak, heerlijk. En helemaal niet moeilijk te maken.
Hoewel het officieel met marsalawijn gemaakt wordt kun je variëren met allerlei soorten alcohol. Zelf gebruik ik meestal cognac of amaretto. Gisteren bleken wij echter geen van beide te bezitten (de buren ook niet) dus heb ik maar wat bij elkaar gegooid.
Marsala en cognac worden van druiven gemaakt, de vin santo van onze vakantie ook, dus eureka!
Gecombineerd met een restje drambuie (soort kruidenwhisky, geen wijn) en grand marnier (sinaasappellikeur) werd het een klein feestje.
Omdat sinaasappel goed bij chocolade past gooide ik er ook nog maar wat rasp in.
Ondertussen was het natuurlijk eigenlijk geen tiramisu meer. Maar nog steeds erg lekker!

onechte tiramisu (6 dessertschaaltjes)

250 gr mascarpone
3 gesplitste eieren
3 el suiker + schepje
1 pak lange vingers
koffiekopje erg sterke espresso
25 ml drank (zie tekst, alleen grand marnier kan natuurlijk ook, minder sterke alcohol smaak)
rasp v 1/2 sinaasappel
cacaopoeder

Klop de eierdooiers met de suiker tot een licht gele vla (zeker 5 min.). Als je geen rauwe dooiers wilt eten kun je dit ook au bain-marie doen (boven kokend water, met de drank, je maakt dan eigenlijk zabaglione). Roer met een garde de mascarpone, drank en rasp hierdoor tot een gladde massa. Klop de eiwitten stijf met nog een schepje suiker. Vouw met een metalen lepel het eiwitschuim door het mascarponemengsel.
Giet de espresso in een laag bakje. Maak een mascarponebodempje in je dessertschaaltje. Wentel 1 à 2 lange vingers 1 voor 1 zeer kort door de koffie (eigenlijk dopen) en maak vlij ze op je bodem. Breek ze evt. om passend te maken. Vul zo je vorm met afwisselende laagjes. Eindig met mascarpone.
Zet je toetje enkele uren/nacht in de koelkast. Vlak voor het serveren rijkelijk bestuiven met cacaopoeder. (gaat goed met theezeefje).

Omdat ik teveel had voor 4 personen (en 2 kleine glaasjes voor mijn dochters) heb ik ook 2 glazen gevuld voor mijn buurtjes. Zij waren blij met mij. Zo trekken wij ons aan elkaar op (en ploffen snel neer door de vele extra calorieën)

(Overige recepten volgen)

2 opmerkingen:

  1. Als ze mij hier ooit uit de klei getrokken krijgen, kom ik naast je wonen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'n kleimasker is goed voor de huid dus misschien moet je gewoon blijven zitten en de tiramisu zelf maken!

      Verwijderen