vrijdag 20 juli 2012

Laatste schooldag!!!!!!!

Vandaag is een speciale dag, het is namelijk de laatste schooldag!!!!
Van Antal tenminste, de rest heeft al vakantie (beetje sneu voor Antal).
Hij kan niet wachten, hij verveelt zich al weken (of het hele jaar?) en heeft erg veel zin in de vakantie. 6 weken NIETS doen.

onze 'diva'
Afgelopen woensdag heeft Sacha haar eindmusical gehad. Het was een groot succes en Sacha was een echte ster, ze moest een heel liedje solo zingen!
Ik wist daar niets van en het was een grote verrassing. Ze zong geweldig, als ik niet zag dat zij het was had ik haar stem niet herkend. Normaal is Ilja bij ons de zangeres, tot vervelens toe (kun je dat niet op je kamer doen?), maar Sas was zeker niet minder, verborgen talent. (van wie zouden ze het hebben? Waarschijnlijk niet van mij want iedereen rent altijd hard weg terwijl ik het zelf altijd prima vond klinken)
Gistermiddag heeft ze met vriendinnetjes het begin vd vakantie gevierd met een High tea, lekker snoepen is altijd leuk.

Gisteravond bedacht ik opeens dat Antal helemaal geen kadootje voor de juf had. Normaal gesproken bak ik altijd een courgettecake, maar ik had er helemaal niet meer aangedacht.
Nu wilde ik al een hele tijd iets bakken met de rode aalbessen van mijn ouders en besloot een rabarberrecept om te toveren in een bessenrecept.
Officieel had je jam nodig dus heb ik de bessen opgekookt met wat suiker en vervolgens aangebonden met een beetje maizena. Het werd een heerlijke dikke jammige saus. Vast ook geweldig bij geroosterd vlees. Niet zo zuur als losse bessen, maar nog steeds fris.


Het recept was geschreven met Amerikaanse maten, cups en botersticks, het kostte weer enige tijd om deze naar grammen te vertalen. Ook gebruikte ik maar de helft wat snel tot verwarring leidt.
Lees ik vanochtend nog eens goed en zie dat de inspiratie van een ander blog komt waar ze gewoon grammen gebruiken!!!!! Het was namelijk een recept van Nigella Lawson, dom dom dom. Had veel tijd gescheeld.
De koek is niet zo hoog geworden als het voorbeeld, maar de smaak ik prima. Soort gevulde koek met jam. Had iets minder zoet gekund, maar dat was een gok ivm de zure jam.
We hebben een mooi stuk ingepakt voor de juf zodat ze 'lekker' vakantie kan vieren.

aalbessen bakewell slice (20x20 cm)

bodem
150 gr bloem
50gr poedersuiker
snufje zout
150 gr harde boter (1/2 roomboter, 1/2 margarine?)

frangipane
75 gr amandelmeel
75 gr kristalsuiker
75 gr boter, zacht, beetje gesmolten, niet vloeibaar
2 eieren
1 tl vanille-extract
1 el melk
2 kleine handen amandelschaafsel

'jam'
ongv. 500 gr ongeriste rode aalbessen
paar el kristalsuiker
3 el maizena
scheutje water

alternatief: potje framboos-rodebessenjam 250 gr (Ekoland, Natuurwinkel)

Verwarm de oven op 175 C.
Ris de aalbessen. Doe ze met de suiker in een steelpannetje en verwarm tot een brij.
Meng het water met de maizena tot een papje en giet al roerend bij de aalbessen.
Laat op laag vuur even pruttelen en zet dan uit.

Meng de poedersuiker met de bloem. Voeg zout en boter toe en wrijf snel tot kruimels (kan heel goed in keukenmachine op pulse-stand). Raspen op een grove kaasrasp werkt voor mij altijd goed. Niet dóórkneden, maar kort en krachtig.
Druk de kruimels tot een bodem in de vorm van 20x0 cm (waar bakpapier in zit, randen met boter ingesmeerd). Waarschijnlijk 0.5-0.8 mm dikte. Bak 15 min tot goudbruin. Laat iets afkoelen (10 min?)

Maak ondertussen de frangipane door de boter en suiker met de mixer tot creme te roeren.
Voeg de eieren, amandelmeel, melk en de vanille-extract toe., mix tot soort dik beslag.
Smeer de jam uit tot een leuk laagje, soort dik boterhambeleg.
Strijk de frangipane glad uit over de jamlaag. Eerst in soort grote klodders, dan losjes uitstrijken. Niet teveel mengen met de jamlaag.
Verdeel dan de amandelschaafsel over de top en zet nog voor de laatste keer voor 25-35-40 min. in de oven. (afh van je oven, voor mij is 35 genoeg) Let goed op de bovenkant, amandelen verbranden snel.

Laat echt afkoelen en snij dan in blokken of repen. De taart is redelijk machtig dus maak ze niet te groot.
Voor grote plaattaart, recept 2x van alles of zelfs 2.5x

inspiratie: 'the baked been' en Technicolor kitchen (veel lekkere recepten), maar oorspronkelijk uit 'Feest' van Nigella Lawson. 


Deze bodem heb ik ook gebruikt voor een plaatkoek (20x30) in combi met laagje dadel/abrikoos/notenspijs en chocotruffel bovenlaag. Alle recepten 2x. Baktijd ongv. 30 min.. Bodem checken op gaarheid door na het bakken de taart evt. om te keren en weer in de oven te plaatsen (10 min?)

2 opmerkingen:

  1. Ziet er heerlijk uit! En leuk he, die kinderen die ineens allerlei onvermoede talenten uit hun hoge hoed schudden. Zo sta je elke keer weer versteld :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is echt heel leuk. Ieder heeft zijn eigen ding. Bij mij is het koken?

      Verwijderen