maandag 9 juli 2012

3x = scheepsrecht, toch?



Afgelopen donderdag vierde mijn man zijn verjaardag. Nou zijn wij niet van die goede vierders, maar dit keer had hij bijna zijn hele familie (broers/zus/ouders) uitgenodigd. Op een doordeweekse dag! Niet iedereen kon dus ook komen, maar we waren toch (met ons zelf) met 6 volw. en 7 kinderen.
Omdat de weersvooruitzichten enigszins onzeker waren besloten we niet voor de standaard BBQ te gaan. Het thema werd Grieks met lamsvlees vd grill, Griekse gehaktballetjes met knoflooksaus, tzatziki-aardappelsalade, Griekse salade (choriatiki, tomaat/komkommer/ui/olijven/feta), pesto-pastasalade en gegrilde groentenlasagne. 
Op taartgebied stonden er 3 taarten op stapel: Hollandse appeltaart (favoriet vd kids), mijn yoghurttaart en een (kersen)chocoladetaart. Veel te doen dus, ik had de dag maar vrij genomen. (visite kwam in de namiddag)
De avond vt voren begon ik veel te laat aan het bakken en omdat ik op de appeltaart moest wachten lag ik pas om 01.00 uur in mijn bed!
De bodem van mijn yoghurttaart had ik laten verbranden dus die moest alsnog de volgende dag. (drama 1)
Met frisse moed hervatte ik mijn kook/bakactiviteiten de volgende ochtend om 10.00 uur. Ik heb nonstop doorgewerkt tot 16.00 uur, met een snelle douche was ik net op tijd voor de eerste visite.
Ondertussen was de yoghurttaart definitief geskipped want ik had de 2e bodem laten vallen!!!!!! (drama 2)
Omdat je bij ons ècht vd vloer kunt eten (!?) heb ik de grootste stukken maar gewoon weer opgepakt, vinden de kids nog steeds prima te eten. Mijn man kocht ondertussen maar een taart bij de bakker.


De chocoladetaart liep ook niet helemaal lekker, het was net alsof hij niet helemaal gaar was, het was natuurlijk ook een vreemd recept met water en crème fraîche. Mijn eigen toevoegingen van kirsch en kersen waren waarschijnlijk ook niet behulpzaam. Toch was de testpin echt droog geweest.
Daarom besloot ik maar te doen of het zo hoorde.
Mijn man had nog de goede suggestie om de gevallen koekstukken op de tussenlaag te verkruimelen voor een beetje crunch. (geluk van een ongeluk)
Hazelnootcreme en chocoladeganache maakten de taart af.
Versierd met pecan's en kersen aan een steeltje was het in ieder geval een plaatje.
Alle taarten smaakten gelukkig heerlijk. De (mislukte)chocoladetaart ging door voor truffeltaart (dan mag hij een beetje klef zijn), wel erg machtig.
Ik had natuurlijk veel teveel eten gemaakt, de halve straat had mee kunnen eten. Vooral de groentelasagne viel goed in de smaak. (recept volgt ooit)
Bij de koffie wilde ik nog een stukje taart serveren en liep met de appel-en chocoladetaart naar buiten. Blijk ik toch de ring vd springvorm niet goed vastgemaakt te hebben, ik duw zó de taart door de vorm: een halve appeltaart in het gras. (Drama 3!)
Doodzonde, ook nu maar weer de bovenste stukken gered voor de kids en de rest weggekieperd. Ik was nu echt wel klaar met alle taart.
Gelukkig was er nog wijn.

Toen mijn ouders vrijdag kwamen heb ik met de kruimels alsnog een mini-yoghurttaartje gemaakt. Met nieuw vlees en de restanten vd vorige dag had ik een gemakkelijke kookdag.
Zaterdag heb ik met de kids (mijn man moest op reis) echt de laatste restjes opgegeten. Volgende keer toch maar wat minder maken!

klef schijnt toch lekker te zijn

(kersen)chocoladecake

225 gr boter
100 gr pure chocolade, in stukjes
1,5 dl water
300 gr bloem
2 tl bakpoeder
275 gr bruine basterdsuiker
1,5 dl crème fraîche (of 1,25)
2 losgeklopte eieren
(evt. kleine stukjes kers)
(evt kirsch, scheut)
(evt. hazelnootpasta)
(evt. koekkruimels)

glazuur:
200 gr pure chocolade (kan ook iets minder)
6 el water
3 el room
1 el koude boter

decoratie:
halve pecannoten
kersen met steeltje

Verwarm de oven tot 190C. Vet een springvorm of bakblik ( 33x20 cm) in met boter. Leg bakpapier op de bodem. Doe de boter, het water en de chocolade in een steelpan en laat op zacht vuur tot saus smelten (roeren). Magnetron kan ook.
Meng de bloem, bakpoeder en suiker. Schenk het hete chocolademengsel erbij en roer alles goed door elkaar. Roer dan de crème fraîche en vervolgens de losgeklopte eieren erbij. (voeg nu de evt. kersen en kirsch toe). Doe het beslag in de bakvorm en bak 40-45 min. (kan dus langer)
Laat in de vorm afkoelen en dan compleet koud worden op een taartrooster.
Snij daarna de taart evt. doormidden voor de hazelnootpasta en de koekkruimels).
Smelt voor de glazuur de chocolade/room en water op laag vuur (of magnetron), roer dan de koude boter erdoor en giet het mengsel over de koude taart. Verdeel met een spatel, ook over de zijkanten.
Verdeel de pecannoten en de kersen ter decoratie. Laat de chocolade hard worden in de koelkast. Ruim op tijd weer uit de koelkast halen.
Door het grote temperatuurverschil op onze warme dag kwamen er condensdruppeltjes op de chocolaag, net alsof het zweette, jammer.


De 1e keer dat ik deze taart maakte was als prijs voor een schoolfancyfair. De gelukkige winnaar mocht zelf any taart uitkiezen uit een van mijn bakboekjes.
Hij (was toevallig een vriendje van mijn jongste) koos toen deze taart. Ook toen was ik niet helemaal happy, maar zijn verjaardagsvisite (handige prijs) vond 'm helemaal geweldig. En zo is 't gekomen!

4 opmerkingen:

  1. Nou, de taart ziet er heerlijk uit. En ook al waren het veel drama's, het is wel grappig om te lezen ;-) (Mag wel hè? )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat je al niet doet voor een blogstukje, hè? Gr, Gerry
      PS. ik heb ook even jouw blog bezocht, wat een mooie foto's!!!!!!

      Verwijderen
  2. Hahaha wat een heerlijke chaotische toestanden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op het moment zelf dacht ik er iets anders over! Gr, Gerry

      Verwijderen