maandag 18 juni 2012

Zeg het met bloemen !!!!

Ik weet dat niet iedereen mij het in dank af zal nemen, maar ik ben blij dat NL uit de EK is. Ik heb echt een hekel aan voetbal. Er is bij ons thuis geen ontkomen aan, alles moet bekeken worden, voorbeschouwingen, alle vage wedstrijden (nu staat Spanje-Kroatië weer op), natuurlijk 2 op een avond en vanzelfsprekend het eeuwig herkauwen in de nabeschouwingen. We aten zelfs speciaal voetbaleten (frituur en gemaksvoedsel). Ook al doe ik ondertussen andere dingen (heb niet eens de oranje-wedstrijden gekeken) word ik gek van de geluidsoverlast van de wedstrijdgeluiden. Ik wil rust aan mijn oren.
Voor de fan's vind ik het echt wel jammer en ook voor de horeca. Gisteravond wilden ze hier thuis geen meelevende woorden horen, maar tegen deze bloemen zeggen ze vast geen nee!


Zaterdag was mijn lagere school-vriendinnetje jarig, wij kennen elkaar al 37 jaar! We zouden onze verjaardagen vieren met koopzondag-shoppen dus ik wilde niet echt een kadootje meenemen. Op internet was ik al vaker koekjes op een stokje tegen gekomen en besloot een koekjesbloemen-boeket te maken.
Het deeg heb ik een beetje uit de losse pols samengesteld dus het was nog best wel spannend hoe het zou uitpakken. Werd het niet te hard/te zacht/zoet genoeg etc.etc. Ik krijg nog de uitslag vd smaaktest nog.
Als vulling heb ik mijn te stevige bramenjam van vorig jaar gebruikt, stevig is juist handig als vulling.
Bij het uit de oven halen golfde er nog een beetje bramenvocht over een paar koekjes, jammer, maar ook wel 'homemade'.
Met de strikjes en inpakfolie was het net een echt boeket, ze waren om op te eten!
Op de verjaardag was het trouwens erg gezellig, een groepje 40+ dames waarvan ik sommigen niet kende. Dit was totaal geen probleem, we hadden allemaal een beetje dezelfde interesses: ouder worden/kinderen/gezond eten, we konden leuk ervaringen uitwisselen. Amusant om te zien hoe iedereen op dezelfde golflengte zat, alsof je elkaar al jaren kende.


Koekjesbloemen

170 gr zelfrijzend bakmeel
50 gr amandelmeel
120 gr roomboter (even in diepvries)
50 gr suiker
beetje zout
3 gr koekkruiden
1 ei, losgeklopt
paar lepels jam

Lollistokjes, 20 cm (Wilton, kookwinkels)

Rasp de boter tot sliertjes, meng kort met de overige ingrediënten (bewaar een beetje ei) tot een deegbal.
Stop het deeg een 1/2 uurtje in de koelkast.
Verwarm de oven op 175 C.
Rol het uit tot een dunne lap (2 à 3 mm) en steek er vormpjes uit met een gekartelde koekjesvorm.
Steek uit de helft vd koekjes een gaatje met bijv. een dop van een fles. (zoek iets dat de goede verhouding heeft, klokhuissteker is ook een idee, of een marsepeinstekertje). Er bestaan ook speciale linzerkoekjes-setjes.
Leg de bodemkoekjes op een bakplaat met bakpapier. Leg een paar cm vh lollistokje op het koekje en druk licht aan. Doe een ruime klodder jam in het midden en strijk een beetje glad. Dek af met de koekjes met gat. Druk rondom goed aan, rond de jam en vooral bij het stokje. Strijk een beetje bewaard ei op de bovenkant.
Bak de koekjes 15-25 min. tot ze licht bruin en glanzend zijn.
Laat de koekjes compleet afkoelen op de bakplaat. Versier de stokjes evt. met een lintje.


Zeg het met bloemen, goed voor troost of felicitatie! Ook leuk als verjaardagstractatie (kleiner formaat, kortere stokjes), variant mogelijk in ster of hartvorm.

1 opmerking:

  1. Hoi Gerry, wat heerlijk herkenbaar. Ik werd al weken gek van de vlaggetjes in de straat die voortdurend klinken als een harde regenbui, al het geschetter en alle voetbalcoaches op de diverse banken in de tuinen van de straat. En dan 277.000.000 gulden, wat kun je daar een hoop mee doen in plaats van slecht voetballen;-)
    Leuk je boeketje bloemen, en ook een leuk feestje met medegenoten, heerlijk! Je avondvierdaagse story was ook weer leuk! Onze computer rammelt nu al 2 dagen wegens een gehackte mail van een vriendin..... tja, jij weet hoe het is.
    Fijne dag, groetjes en tot lezens.... en nu lekker ontbijten met een bordje spagetthi ofzo...

    BeantwoordenVerwijderen