woensdag 27 juni 2012

Officieel geschift !!!!!!!!

grondige inspectie, Sacha links

Ik wist het zelf natuurlijk wel een beetje, maar kon het tot nu aardig verbloemen: eigenlijk ben ik gewoon geschift!
Op kookgebied dan hè.
Nooit kan ik gewoon een recept volgen, eens de gemakkelijke weg kiezen, niet door blijven peuteren en 100 variaties bedenken. Gewoon de feiten/beperkingen accepteren.  Zo ook weer deze week.
Sacha deed op school (groep 8) een Egypte-project. Meester had een heel fantasieverhaal verzonnen over een Egyptische professor die hen nodig had om onderzoek te doen. Oplossingen van puzzels/opdrachten moesten ze zelfs naar de professor emailen (emailadres was anagram van meestersnaam). Heel leuk.
Ter afsluiting van het project werden ouders verzocht Egyptische hapjes te koken. Ik had het eerst naast mij neergelegd (ben een beetje school-moe), maar toen het er naar uitzag dat er niet zoveel hapjes zouden komen, kwam ik toch maar in actie.
Het plan was mini-shoarmabroodjes te maken. Mini-broodjes kopen, kipshoarma zelf maken. Simpel toch?
Zij het dat er geen mini-pitabroodjes meer te koop zijn. Supermarkt in, supermarkt uit, gespeurd op internet, nergens. Wel kwam ik meerdere zoekers tegen (leek wel mini-hype) en ook nog een oud leuk forumonderwerp over gemiste produkten (zo mis ik nog altijd de Nobo sprits met pure chocolade, was er ooit, is gewoon weg). Heel leuk om te lezen. HIER

Nu had ik natuurlijk gewoon iets anders kunnen koken (had ook recept van egyptische saucijzenbroodjes) of normale pita's doormidden kunnen snijden, maar ik MOEST natuurlijk mijn kleine pitabroodjes hebben. Dus maar zelf maken! Genoeg recepten op het net.
Eigenlijk bak ik nooit brood, maar nu was dat geen issue.
Na wat opstartproblemen (broodjes werden meer soort bolletjes) had ik de swung te pakken en rammelde er zeker 40 uit.
Ondertussen de shoarma gemaakt en toen op het nippertje oververhit naar school vertrokken. Geen tijd meer voor een goede foto.



Staat me daar toch een overvolle tafel, het leek wel Kerst. Als ik dat geweten had had ik mijn ochtend anders besteed. Toen er ook nog niet eens veel van gegeten werd wist ik het zeker: compleet geschift.
Waarom moest ik zonodig alles zelf bakken/maken (4 uur ploeteren) voor een schoolaardigheidje?
Too much. Pure uitsloverij.
Om 1/2 vier kwam ik echter terug en toen waren alle pitabroodjes verzwolgen en het restantje shoarma paste in een holle kies.
De een had de ander aangestoken hoorde ik van meester. Zo kwam het toch allemaal weer goed. 
Maar heb ik hier iets van geleerd? Ik betwijfel het!

1e volkoren poging aan het rijzen
 (mini)pitabroodjes

250 gr bloem (pizzabloem 00?)
100 gr fijne griesmeel (smida)
200 ml lauw water
1 tl suiker
1 1/2 tl zout
4 gram gist

Meng het water met de gist en suiker. Laat 10 min. staat tot een bruisend geheel. Meng de meelsoorten en het zout, giet er het gistmengsel bij en roer met een vork tot het 1 massa is. Kneed daarna tot een soepel deeg. Laat 10 min. rijzen onder theedoek.
Rol het deeg uit tot een dunne lap (3 mm. en steek rondjes met een glas/koekjesvorm) laat deze op bakpapier rijzen. Verhit een koekepan met dikke bodem. (officieel in Marokaanse makla) Bestrooi de broodjes met een beetje griesmeel en druk ze met duim en wijsvingel tot platte schoteltjes. Bak zonder boter in de koekepan op laag-medium vuur.  Ongv. 4 min. ene kant en 4 min. andere kant. Evt. blazen voorzichtig platduwen met achterkant lepel. Opensnijden als ze niet meer loeiheet zijn. Lekker vullen!

Ook leuk op kinderfeestje of bij buffet. Diverse lekkere recepten op Marokkaans eten-blog.

6 opmerkingen:

  1. Heerlijk stukje om te lezen!
    En de volgende keer maak je er vast weer zoveel werk van ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij bent snel!
    Ik weet het ook, zit in m'n genen, 'k kan niet anders. Ben gewoon een uitslover.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Draag die titel met eer, niks mis mee ;-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niks van willen leren, is mijn devies. Blijven geloven in de illusie van het leven. En het kind in je. Ik houd van mensen met rücksichtlos handelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jij kunt het altijd mooi verwoorden! Gr, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen