zondag 3 juni 2012

Ieder nadeel hep se voordeel!

Zevenblad (Aegopodium podagraria)

In mijn vorige blog gaf ik aan dat ik niet altijd blij was met het zevenblad in onze tuin, maar er zijn ook positieve kanten: je kunt er soep en pesto van maken!
En het smaakte zeker niet verkeerd!
Voor de pesto had ik toevallig een beetje te weinig basilicum dus de zevenblad was meer een opvulling. Ik ga het nog wel eens met alléén zevenblad proberen.
De pesto was heerlijk notig en toch ook fris en voerde me terug naar Toscane vele jaren terug. Geen kids en lekker picknicken met vers gekochte goodies. Zoiets. 


(zevenblad)pesto

1 koffiemok met rechte wanden (iets ruimer dan staafmixer)
1/2 mok basilicumblaadjes
handje jonge zevenbladblaadjes (geen steeltjes)
1/2 hand gemengde noten ( amandelen, hazelnoten, walnoten)
teentje knoflook
blokje parmenzaanse/pecorino kaas (2x3 ofzo)
goede scheut olijfolie (niet al te sterke)
kneepje citroen
peper

Vul je mok met alle ingredienten en duw aan met de staafmixer. Scherm de mok af met je hand en pureer tot gladde saus door de staafmixer langzaam omhoog te trekken. Evt verdunnen met extra olie (of slaolie) en voeg misschien zout toe.
Lekker in de pasta of met sappige tomaten op een stokbroodje.



Mijn buurvouw was ook helemaal klaar met de zevenblad. Ik zei dat je er nog soep van kon maken, ze was niet onder de indruk, ze wilde er gewoon van af!
Toen ik mijn pannetje soep klaar had heb ik haar een kopje gebracht en ondanks haar aanvankelijke wantrouwen vond ze het prima te eten!
Ik had een soort waterkers/spinaziesoep voor ogen. Deze worden vaak gecombineerd met paling of zalm. Ik besloot krabsticks te gebruiken.
Een opvallende smaak, hoe de soep smaakt met alleen zevenblad weet ik dus niet.
De blaadjes waren erg weerbarstig, ze bleven heel lang stevig. De geur deed denken aan gekookte druivebladen (voor dolmades). Het werd zo'n groeirecept, (verse) oregano paste goed bij de dolmadesfeer, net als verse dille, die ook weer mooi bij de vis paste. Zo was de cirkel rond en werd het een prima (heksen)soepje.

zevenbladsoep

2 handen zevenbladblaadjes (geen steel, jonge blaadjes)
1/2 handje verse oregano/goede tl gedroogde
1 kleine ui, gesnipperd
1 teen knoflook, gesnipperd
1 bouillonblokje
1 liter water
1 el verse dille
5 of meer krabsticks (of gerookte zalm), in stukjes
olijfolie
evt. bloem
kneep citroen
peper/zout
scheut slagroom

Fruit de ui en knoflook in wat olijfolie. Laat de zevenblad een beetje slinken. Voeg het water, het bouillonblokje, de dille en oregano toe.
Laat zeker 10 min. pruttelen tot slootwaterkleur.
Pureer met de staafmixer (spettert erg!!)  Evt. aanbinden met papje van olijfolie en bloem, opkoken en laten pruttelen. Voeg citroen, slagroom en krabsticks toe.

 


4 opmerkingen:

  1. Hmm vooral die pesto ziet er heerlijk uit zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, ik hou echt van pesto. Mogelijk met alles dat groen is!

      Verwijderen
  2. Fantastisch, zevenbladpesto! Hier wel ervaring met daslookpesto (alleen met daslook), dat was ook heerlijk. "Helaas" heb ik geen zevenblad in de tuin om je recept te gebruiken. Ik vind het wel dapper dta je buurvrouw de zevenbladsoep heeft geproefd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je mag wel een plantje van mij 'lenen' hoor!
      Je kunt soep maken van al het groen, radijsloof/bietenloof/zuring etc. In veel mediterane culturen doen ze dat ook gewoon. Eigenlijk slaan wij veel eetbaars over door de AH etc. Gr, Gerry

      Verwijderen