zondag 29 april 2012

Illegaal verkregen recept.

Soms kom ik bakrecepten tegen die ik heel graag zou willen uitproberen maar niet helemaal wil opeten. Gewoon 1 stukje om te weten of het een goed recept is.
De beste recepten koken & genieten special Bijv. een rabarberplaattaart uit de verzamelband van Koken & genieten.
Een oorspronkelijk Duits tijdschrift en dat komt soms door in de recepten/combinaties. In deze taart gebruik je bijvoorbeeld pakjes kookpudding, dat zou ik normaal nooit doen. Ook veel suiker en room, echt geen doordeweekse taart. En bij ons zijn ze ook nog niet dol op rabarber.
Gelukkig was gisteren mijn buurmeisje jarig. Ik had gevraagd of het goed was dat ik een taart mee zou nemen. Altijd welkom, was de reactie.
Dus eergisteren het recept er maar weer eens bijgezocht. Aandachtig doorlezend stuitte ik op een probleempje, 125 gr rabarber leek toch wel bizar weinig voor een hele bakplaat. Voor een RABARBERtaart.
Nu moet ik iets opbiechten: ik ben niet in het bezit van het originele recept. Ik heb het illegaal overgeschreven in de supermarkt omdat ik het boekwerkje niet wilde kopen. Het kon dus 1,25 kg (klonk zoveel) betekenen of de 1 moest een 7 zijn? Voor de zekerheid ging ik het nog even checken bij het boodschappen doen en wat denk je? Boekje weg. Ook bij een andere supermarkt en bij onze boekhandel. Zo komen de snoepers te pas, onderste uit de kan /lid op de neus etc. etc. Wat nu te doen, andere recepten gebruikten soms wel rond een kilo!
Maar daar komt ook veel vocht van af en dat zou ook voor problemen kunnen zorgen. Ik moest iets want ik had een taart beloofd, dus maar iets gegokt.
Ik heb het niet meer gewogen, maar het zal ongv. 500 gr. geweest zijn. Gewoon tot de hele plaat onder de rabarber zat. (de maat vd bakvorm had ik ook niet genoteerd). De kruimellaag wilde ook niet echt lukken maar mijn boter was ook niet hard. Nu had ik een soort appeltaartdeeg die ik maar in een soort spätzleflubbertjes er boven verdeeld heb.
Na de opgegeven baktijd was het geheel echter nog volkomen blubberig. Steeds maar weer 10 min. erbij tot we het genoeg vonden (20-30 min. langer). Desnoods de volgende dag maar iets nieuws bakken of door het stof gaan.
Het was niet nodig, na een nachtje rust bleek de taart prima te zijn. Voor mij veel te zoet en zeker te weinig rabarber maar iedereen vond het lekker. Mijn reputatie was weer gered!


Rabarber-plaatkoek

200 gr + 250 gr bloem
150 gr + 200 gr boter
125 gr + 200 gr + 75 gr suiker
1,25 kg rabarber (in kleine stukjes)
500 gr kwark (ik had volle)
300 ml slagroom
1 1/2 pakje roomkookpudding
rasp v 1 citroen ( ik deed ook sap)
4 eieren
zakje bakpoeder
snufje zout

Oven verwarmen op 175C. Bakvorm 23x33 invetten.
Bodem: 200 gr suiker met 200 gr boter romig kloppen. De 4 eieren er stuk voor stuk door kloppen. 250 gr bloem met bakpoeder en het zout erdoor spatelen.
Vulling: 75 gr suiker met de slagroom, de kwark en de citroenrasp (en sap?) mengen.
Topping: 125 gr suiker met 150 gr koude boter en 200 gr bloem tot kruimels maken.

Het cakebeslag op bodem doen, het kwarkmengsel erover uitstrijken. De stukjes rabarber verspreiden en tot slot de kruimellaag verdelen. Officieel 50 min. bakken, waarschijnlijk langer (tot de bodem gevormd is.)


Uiteindelijk vond ik in nog een andere super nog wel het boekje en het bleek idd 1,25 kg rabarber te zijn geweest. Lijkt mij weer erg veel ivm het vocht. De volgende keer zou ik dus misschien de onder cakelaag eerst 30 min. bakken.
De rabarber met wat suiker wegzetten en zeven schijnt ook vochtverlies te geven.(net als aardbeien)
Ook zou ik de slagroom misschien wel weglaten. Als je de pudding maakt volgens het pakje gebruik je gewoon melk. De kwark is romig genoeg denk ik.
Ik had ook het sap vd citroen gebruikt, als tegenhanger voor al de suiker. Je proefde er niets van, maar misschien wordt het teveel bij de juiste hoeveelheid rabarber.
Voor mij kon er dus veel minder suiker in, maar dat heeft misschien ook te maken met de afwezigheid van de zure rabarbersmaak.

6 opmerkingen:

  1. Ha,ha.. ik moest wel lachen om je verhaal. Misschien had je kunnen googelen en had je geluk dat een ander de taart al had gemaakt. Het ziet er wel erg lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat heb ik geprobeerd. Ik kwam wel gelijksoortige tegen maar niet precies dezelfde.
    Vandaag is ook geen goede bakdag, ik wilde veel carrotcakes voor koninginnedag bakken, maar de 1e mislukte en nu durf ik niet meer. Zometteen zitten we nog weken met mislukte carrotcakes. Kan ik morgen tenminste wel een beetje uitslapen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik houd helemaal niet van rabarber (jeugdtrauma) maar eigenlijk is het best een idee om het een keer in een taart te verwerken. Dank voor de inspiratie! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind rabarber echt lekker, maar probeer steeds manieren te vinden om mijn gezin te overtuigen. Daar is gebak zeker een goede manier voor. Engeland is echt een rabarberland. Op BBC food vind je veel recepten

      Verwijderen
  4. Fijn dat 't toch nog goed is gekomen met je clandestiene taart ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 't was niet zo goed voor m'n zenuwen. Goedkoop=duurkoop!

      Verwijderen