woensdag 21 maart 2012

Bloemkool/aardappelen/gehaktbal, maar dan anders!


Soms eten we iets waarvan ik aan het begin vd kooksessie nog niet wist wat het ging worden. Zoals gisteravond: het was al laat, bijna te laat (staan beppen bij mijn buuf). Ik dacht dat mijn man ging rennen en dat ik dus nog tijd had.
Bleek niet het geval, iedereen begon over patat maar ik hield mijn poot stijf want ik had een PLAN. Een vaag plan met restjes, dingen die op moesten en wat nieuwe aankopen.
Iets curry-achtigs want ik had een over-de-datum bloemkool v mijn werk, al gebraden gehaktballen van eerder en overgebleven ovengebakken aardappelpartjes. Klinkt goed hè? (armoedig huishouden maar ik kan slecht iets weggooien)
Het was goed want uiteindelijk besloot ik (na wikken en wegen: met rijst/couscous/kokosmelk?) er een roti-draai aan te geven door veel koriander/komijn/kerrie te gebruiken. Gekookt eitje erbij en opgerold in een tortillawrap hadden we een heerlijk maaltje. (en ik zojuist een heerlijk ontbijt!!!)
Restjes-roti

gebraden gehaktballen met beetje jus
bloemkoolroosjes, fijn gesneden
gekookte/gebakken aardappelen, in blokjes
redelijk veel ui, snippers
teentje knoflook
verse koriander
diepvriesdoperwten
deel v een groene paprika, stukjes
blokjes diepvriesspinazie
sambal
kerriepoeder/garam masala
gemalen komijn (djintan)
gemberpoeder (djahé)
deel v bouillonblokje
evt. zout
gekookte eieren
tortillawraps
olie

Fruit de ui en knoflook in de olie. Bak de paprika en bloemkool mee. Na een tijdje beetje water met deel v bouillonblokje zodat de bloemkool beetgaar kan sudderen. Voeg de spinazieblokjes, fijngesneden koriandersteeltjes, sambal en de kruiden toe. Deksel op de pan. Na 10 min (?) de blokjes aardappel en gehaktballen met beetje jus meewarmen. Evt extra water/kruiden. Op het laatst de doperwten erbij. Lekker in de opgewarmde wrap met verse korianderblaadjes en stukjes ei.

Ik heb geen hoeveelheden aangegeven omdat het natuurlijk alle verhoudingen goed zijn, net wat je aan restjes hebt. Andere groenten zijn ook prima zoals boontjes, bleekselderij, wortel, rode paprika en broccoli. Heb je kip ipv gehaktballen, ook OK!

3 opmerkingen:

  1. Ha dat klinkt weer goed! Je bent juist uitstekend bezig met niets weggooien, daar kan ik nog eens een voorbeeld aan nemen. en dan dat ontbijtje hé, dat vind ik het allerleukst!
    groetjes Stef

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé Stef, altijd leuk als je reageert! Onze afspraak staat nog steeds, Haarlem is ook een ideetje. (ik dacht dat Leiden centraal lag voor ons beide, maar dat is geloof ik niet zo?) Gr, Gerry

      Verwijderen
  2. Het maakt mij niet uit hoor! Haarlem is ook erg leuk en dus prima. Kan ik makkelijk met de trein.
    prettig weekend verder

    BeantwoordenVerwijderen